Søkeordanalyse

Når vi jobber med søkemotoroptimalisering (SEO) og betalt annonsering (F.eks Google Ads) er som oftest det første steget å utarbeide en grundig søkeordsanalyse. En søkeordanalyse vil gi klare data på hvilke søkeord det er verdt å satse på, i hvilken grad det er stort volum pr søkeord, hvilken klikkpris det enkelte søkeord har og ikke minst det geografiske rundt søkeordene.

Hva er søkeordanalyse?

En søkeordsanalyse er en grunnleggende analyse som kartlegger hvilke søkeord som blir brukt når dine potensielle kunder er på utkikk etter det du tilbyr. Når vi jobber med søkemotoroptimalisering (SEO) og betalt annonsering er det viktig å vite hva man bør fokusere på for å oppnå best synlighet i søkemotorene. En god rangering betyr at ditt innhold og nettside listes foran annet innhold.


Søkeordsanalysen inneholder ulike relevante søkeord, gjennomsnittlig månedlige søk (nasjonalt eller lokalt) på de ulike søkeordene, konkurransesituasjonen, estimerte klikkpriser, samt hvilken rangering bedriften din har på søkeordet i dag.

Få en gratis forenklet søkeordanalyse av nettsiden din:

Vi utfører manuelle analyser av nettsteder sendt inn til oss, du vil derfor motta en rapport i løpet av 24-48 timer.

Hvorfor er en søkeordanalyse viktig for din bedrift?

Søk har fått en økende betydning når beslutninger skal tas, og når det gjøres et søk har folk ofte et konkret behov. Dersom du bruker feil begrep eller ikke bruker søkeord som kundene dine bruker, kan du potensielt miste verdifull trafikk og potensielle kunder. En søkeordsanalyse vil gi gode føringer på hvilket innhold du bør vektlegge, hvilke ord som bør benyttes, kan gi inspirasjon til nye artikler eller blogg, men vil også gi verdifull innsikt om hvilke søkeord du bør kjøpe dersom du skal investere i søkemotorannonsering i Google eller Bing. 

Dersom du jobber aktivt med innholdsproduksjon, vil du kunne se langvarige effekter av smart SEO-arbeid. Da er det gunstig å få gjort en søkeordsanalyse i forkant, slik at du vet hvordan du skal formulere deg og hvilke søkeord du bør ha fokus på.

Hva kan en søkeordanalyse gi din bedrift?

Arbeid med søkemotoroptimalisering vil kunne gi deg et viktig konkurransefortrinn. En søkeordsanalyse vil gi deg:

  • Mulighet til posisjonere nettsiden mot strategisk viktige søk
  • Grunnlag for systematisk SEO- og kommunikasjonsarbeid
  • Verdifull innsikt om bransjen og dine konkurrenter

Ønsker du hjelp med å få utarbeidet en søkeordanalyse?

Rull til toppen